Форум » Дискуссии » НАПЛ -проекта "Калина" ,DCNS Barracuda,TKMS 212a,MHI -Soryu,“Амур” » Ответить

НАПЛ -проекта "Калина" ,DCNS Barracuda,TKMS 212a,MHI -Soryu,“Амур”

milstar: Новейшая неатомная подводная лодка проекта "Калина" (пятое поколение) будет заложена в 2018 году, сообщил РИА Новости во вторник высокопоставленный источник в Военно-морском флоте (ВМФ). "Проект "Калина" для нас безусловно актуален, этот проект должен быть очень удачный. Головную лодку заложим в 2018 году", — сказал собеседник агентства. По его словам, закладка лодки планируется на "Адмиралтейских верфях" в Санкт-Петербурге. -------- Центральное конструкторское бюро морской техники (ЦКБ МТ) "Рубин" проводит стендовые испытания воздухонезависимой энергетической установки (ВНЭУ) с электрохимическим генератором для неатомных подводных лодок, сообщил РИА Новости во вторник генеральный директор ОАО ЦКБ МТ "Рубин" Андрей Дьячков. Дьячков разъяснил принцип работы такой установки: получение водорода непосредственно на борту подводной лодки происходит с помощью переработки дизельного топлива. Он отметил, что в процессе создания ВНЭУ каждая страна, где строятся неатомные подлодки, пошла своим путем. Так, основой немецкой установки стали электрохимический генератор и интерметаллидное хранение водорода. Шведы пошли по пути создания установки на базе двигателя Стирлинга. А французы создали собственную установку МЕSМА (Module d'Energie Sous-Marine Autonome) на основе работы турбины по замкнутому циклу, использующей этанол и жидкий кислород. "Анализируя состояние работ по данной теме, мы сделали следующее заключение: ВНЭУ должна не только обеспечить длительное нахождение лодки в подводном положении, но при этом сохранить скрытность и быть достаточно безопасной", - сказал глава ЦКБ МТ "Рубин". По его словам, немецкий вариант небезопасен хотя бы потому, что в его основе лежит хранение водорода на борту лодки, а это очень пожаро- и взрывоопасно. Путь, который предпочли французы и шведы, тоже имеет недостаток. "В составе установки имеются механические части, которые являются дополнительным источником шума. А ведь подводная лодка должна быть, прежде всего, скрытной", - сказал Дьячков. В результате "Рубин", по его словам, своим направлением движения выбрал электрохимический генератор. "В этом случае отсутствуют движущиеся части, что хорошо с точки зрения скрытности. В отличие от немецкого варианта мы избегаем хранения водорода на борту, ведь это требует береговой инфраструктуры и сложных систем на корабле", - сказал Дьячков. Он сообщил, что ВНЭУ будет устанавливаться в модульном отсеке лодки. Это не потребует значительной переделки и перекомпоновки всей лодки в целом, различие будет заключаться во врезке дополнительного отсека. Кроме того, подчеркнул Дьячков, в последнее время заказчики проявляют активный интерес к литиево-ионным батареям. "Предлагаемые на рынке литиево-ионные батареи позволяют увеличить время нахождения лодки под водой как минимум в 1,4 раза, но потенциал самой технической идеи используется пока только на 35-40%", - сказал собеседник агентства. Он также сообщил, что Франция и Германия тоже приступили к разработке и созданию новых проектов подводных лодок без ВНЭУ. Речь идет о французском проекте Аndrasta и немецком проекте 210mod. ------------------------------------------------------------- Вооружение На «Калине» будет реализована такая же компоновка вооружений, как и на «Ладе»: кроме типичных шести торпедных аппаратов с автоматом заряжания и 16–18 торпед боезапаса, в корпусе будет смонтирована универсальная пусковая установка на десять ячеек, которые могут по желанию наполняться противокорабельными ракетами «Оникс» или крылатыми ракетами «Калибр».

Ответов - 61, стр: 1 2 3 4 All

milstar: Франция стала победителем тендера на создание нового подводного флота Австралии и построит 12 новых неатомных субмарин, объявил австралийский премьер-министр Малколм Тернбулл. «После тщательного рассмотрения всех предложений мы пришли к однозначному выводу, что вариант, предложенный французской судостроительной корпорацией DCNS, наилучшим образом отвечает интересам нашей национальной безопасности», – сказал он, уточнив, что «это будут самые совершенные в мире подводные лодки», передает ТАСС. Участниками тендера являлись также Германия и Япония, предлагавшие свои модели неатомных подлодок (НАПЛ), которые должны прийти на смену устаревшим австралийским субмаринам класса Collins. Строительство новых подлодок оценивается в 50 млрд долларов (около 40 млрд долларов США). ---------------------------------------------------- Это крупнейший оборонный заказ в истории Австралии. Строительство будет проходить, главным образом, на верфях австралийского города Аделаида, что позволит создать тысячи новых рабочих мест. Одно из главных требований заказчика касалось водоизмещения субмарин, которое должно превышать 4 тыс. тонн. Заявка DCNS была основана на уже имеющейся подлодке класса Barracuda водоизмещением 4,7 тыс. тонн, однако это атомная субмарина, и инженерам придется внести конструкторские изменения, чтобы сделать из нее неатомную. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Отличительной особенностью французского предложения является оборудование подлодок водометными, а не винтовыми, движителями. Германию в тендере представлял концерн ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), планировавший создать австралийские НАПЛ на основе своей модели 212А, которая имеет гораздо меньшее водоизмещение (около 2 тыс. тонн). ---------------- Наконец, японское правительство, партнером которого выступал концерн Mitsubishi Heavy Industries, предложило Австралии подлодки класса Soryu («Сорю»), которые имеют значительно меньшую длину, чем нужно заказчику. В связи с этим Япония согласилась изменить конструкцию своих субмарин, что, по мнению экспертов, по сути неизбежно означало бы создание принципиально новой подлодки. К тому же Токио никогда прежде не экспортировал свои субмарины.

milstar: http://bastion-karpenko.ru/soryu/ 2 × дизель-электрических установки Kawasaki 12V25/25SB, 3 900 л.с, 4 × двигателя Стирлинга Kawasaki Kockums V4-275R, 8 000 л.с, 1 гребной вал Водоизмещение подводное 4 200 т стандартное Технические характеристики ПЛ класса «Сорю» (согласно данным Kawasaki Heavy Industries) Length 84.0m Width 9.1m Depth 10.3m Draft 8.4m Displacement 2,950 Tons Engine: - Kawasaki 12V 25 / 25SB type diesel engine 2 groups - Kawasaki Kokkamusu V4-275R Stirling engine four Propulsion motor: 1 groups Number of axes: 1 axis Speed 20 knots http://www.militaryparitet.com/perevodnie/data/ic_perevodnie/6826/

milstar: http://army-news.ru/2015/03/podvodnyj-flot-yaponii/ Для минимизации заметности на индикаторах авиационных и корабельных детекторов магнитной аномалии, корпус изготавливается из нержавеющих немагнитных сталей. Известно о стали марки NS-110. Верхняя поверхность рубки выполнена абсолютно плоской для облегчения перемещения экипажа во время швартовки и лёгкого контакта с дружественными судами, например, в момент пополнения запасов провизии. Ещё одной важной особенностью является максимальное уменьшение шумности и радиолокационной/гидроакустической заметности подлодки: все механизмы ЭУ закреплены на специальных амортизаторах, препятствующих передаче звука от оборудования на корпус, плоскости надводной части корпуса и рубки имеют наклон и покрываются специальным звукопоглощающим слоем. На крейсерском ходу данные субмарины будут едва заметны даже с 10-15-километровой дистанции, а поэтому вычислить координаты 17 таких подлодок – дело очень сложное, требующее много времени и уйму оборудования. В ту же очередь, подлодки «Оясио», имеющие запас хода свыше 5000 миль, несут на своём борту самый разнообразный арсенал разведывательного радиоэлектронного, оптического и гидроакустического оборудования. Маленькая ПЛ использует полноценную БИУС AN/ZYQ-3, которая занимается обработкой и соединением в общую картину всей тактической информации, полученной от ГАК AN/ZQO-5B, станции РЭР AN/ZLR-7, РЛС AN/ZPS-6, оптических каналов перископов, средств обнаружения торпедной атаки, и, естественно, от внешних источников: кораблей, морской авиации, других ПЛ и т.д. ГАК представлен активно-пассивной антенной сферического типа, работающей на средних и низких частотах, а также пассивной конформной антенной, буксируемой AN/ZQR-1 и комплексом гидроакустической разведки. РЛС AN/ZPS-6 работает на частоте работает Х-диапазоне см-волн и предназначена для точного определения координат низколетящих воздушных целей (при модернизации может быть использована в качестве РЛС целеуказания для перспективных ЗРК-ПЛ). Комплекс РЭР AN/ZLR-7 работает на частотах 50МГц – 18 ГГц и может обнаруживать и классифицировать режимы работы радиоэлектронных средств противника, относящихся к противокорабельным и противолодочным комплексам. В общем, лодка почти такая же «ушастая», как американская «Си Вульф», с той разницей, что неатомная и со значительно меньшим водоизмещением. Набор вооружения не очень внушительный, но способен нанести серьёзный урон КУГ противника: лодки «Оясио» имеют в носовой час


milstar: AIP is essential for modern conventional submarines. Without snorting, a submarine can stay beneath the surface for an average of 100 hours whilst operating at 4 knots. AIP can at least triple this endurance. Three Western AIP systems are on the market – the Module d’Energie Sous-Marine Autonome (MESMA) from France (since 2007), Stirling as used by Sweden, Singapore and Japan (1990), and Polymer Electrolyte Membrane (PEM) fuel cells as used by Germany, Spain and South Korea (2005). The latter is considered the most efficient. In its ‘National Defence Programme Guidelines, Fiscal Year 2011’, Japan announced it was enlarging its diesel-electric fleet from 16 to 22 platforms. Japan operates one of the youngest submarine fleets in the world and the latest type is the 84m-long, 2,900-ton Soryu class. I ts enhanced length was necessary to accommodate a Kockums Stirling 4V-275R Mk-III AIP system. Four boats have been commissioned to date, and more will join the Japanese fleet in 2013, 2015 and 2016. ##################################################################################### http://www.defencereviewasia.com/articles/188/REGIONAL-SURGE-IN-SUBMARINES-TECHNOLOGIES

milstar: Submarines form an essential core of today's naval fleets as a result of their flexible mission capabilities and ability to complement other strategic resources. Worldwide, 41 countries possess submarine capability and together operate 450 submarines. Most of these nations are modernising their fleets or increasing them as a result of changing security situations. A total of 154 submarines are to be procured over the forecast period (2011–2021), costing in excess of US$180.0bn. Increasing procurement of submarines in Asia-Pacific Asia-Pacific features large defence spenders such as India, Japan, Australia and South Korea which, motivated by the vigorous modernisation plans pursued by China, are investing as a direct result of an atmosphere of insecurity and suspicion in the region. "India, Pakistan and Japan feel forced to modernise their naval fleets to counter the threat posed by the increasing power of the Chinese submarine fleet." Neighbouring countries such as India, Pakistan and Japan feel forced to modernise their naval fleets to counter the threat posed by the increasing power of the Chinese submarine fleet. In addition, Asia-Pacific is characterised by territorial disputes between countries such as North Korea and South Korea and India and Pakistan, which has resulted in heavy investment in military modernisation, including submarines. Countries in the region have already recovered from the global economic slowdown, which has resulted in an increase in the spending power of countries such as Thailand, Singapore, Malaysia, Indonesia and Vietnam. These countries, which have historically had low spending power, are also investing in submarines. The trade relations of Asian countries are primarily dependent on safe maritime routes. With merchant ships needing to cross hostile areas such as the Strait of Malacca and the Strait of Singapore, and are further threatened by Somali pirates, the need to ensure safe sea routes is expected to drive demand for submarines in the region. The total 2011 submarine market in Asia-Pacific is estimated at US$4.4bn, which is expected to record a CARC of -2.3% over the forecast period to reach US$3.5bn by 2021. The total market of submarines in Asia during the forecast period is estimated at US$46bn. Guarding Shipping Lanes Maritime transport accounts for 90% of global trade, which means countries across the world are compelled to secure their sea lanes. Furthermore, potential adversaries such as hostile nations, pirates and terrorist organisations use the sea as a medium to move personnel and weapons. Countries are investing in submarines in order to prevent these adversaries from controlling the sea lanes. Indonesia is severely affected by threats posed by pirates and terrorist organisations in the Straits of Malacca. In order to counter these threats the nation finalised a contract for the purchase of two submarines from Russia worth an estimated US$700m in 2009. Additionally, the country is keen to procure 12 submarines from Russia by 2024 to secure its 17,000 islands. The Conventional Attack Submarine market Over 100 SSKs are to be built across the globe over the forecast period. Major markets for SSKs include Brazil, India, Turkey and Vietnam, which have planned procurements in place. A new technical development in SSKs is the adoption of Air Independent Propulsion systems.

milstar: Submarines form an essential core of today's naval fleets as a result of their flexible mission capabilities and ability to complement other strategic resources. Worldwide, 41 countries possess submarine capability and together operate 450 submarines. Most of these nations are modernising their fleets or increasing them as a result of changing security situations. A total of 154 submarines are to be procured over the forecast period (2011–2021), costing in excess of US$180.0bn. Increasing procurement of submarines in Asia-Pacific Asia-Pacific features large defence spenders such as India, Japan, Australia and South Korea which, motivated by the vigorous modernisation plans pursued by China, are investing as a direct result of an atmosphere of insecurity and suspicion in the region. "India, Pakistan and Japan feel forced to modernise their naval fleets to counter the threat posed by the increasing power of the Chinese submarine fleet." Neighbouring countries such as India, Pakistan and Japan feel forced to modernise their naval fleets to counter the threat posed by the increasing power of the Chinese submarine fleet. In addition, Asia-Pacific is characterised by territorial disputes between countries such as North Korea and South Korea and India and Pakistan, which has resulted in heavy investment in military modernisation, including submarines. Countries in the region have already recovered from the global economic slowdown, which has resulted in an increase in the spending power of countries such as Thailand, Singapore, Malaysia, Indonesia and Vietnam. These countries, which have historically had low spending power, are also investing in submarines. The trade relations of Asian countries are primarily dependent on safe maritime routes. With merchant ships needing to cross hostile areas such as the Strait of Malacca and the Strait of Singapore, and are further threatened by Somali pirates, the need to ensure safe sea routes is expected to drive demand for submarines in the region. The total 2011 submarine market in Asia-Pacific is estimated at US$4.4bn, which is expected to record a CARC of -2.3% over the forecast period to reach US$3.5bn by 2021. The total market of submarines in Asia during the forecast period is estimated at US$46bn. Guarding Shipping Lanes Maritime transport accounts for 90% of global trade, which means countries across the world are compelled to secure their sea lanes. Furthermore, potential adversaries such as hostile nations, pirates and terrorist organisations use the sea as a medium to move personnel and weapons. Countries are investing in submarines in order to prevent these adversaries from controlling the sea lanes. Indonesia is severely affected by threats posed by pirates and terrorist organisations in the Straits of Malacca. In order to counter these threats the nation finalised a contract for the purchase of two submarines from Russia worth an estimated US$700m in 2009. Additionally, the country is keen to procure 12 submarines from Russia by 2024 to secure its 17,000 islands. The Conventional Attack Submarine market Over 100 SSKs are to be built across the globe over the forecast period. Major markets for SSKs include Brazil, India, Turkey and Vietnam, which have planned procurements in place. A new technical development in SSKs is the adoption of Air Independent Propulsion systems.

milstar: file:///home/wuchercaphe/Downloads/D--fi2017-samples-F673_CompleteSample.pdf.pdf Analysis 1 The Market for Submarines 2011-2020 A major change in the international submarine market took place when DCNS agreed to build a submarine operating base near Rio de Janeiro and provide the design art and operational expertise required to construct a nuclear-powered derivative of the basic Scorpene design. This means that the French will be transferring nuclear propulsion technology to the Brazilian Navy. Argentina has also expressed an interest in joining this Brazil-France agreement for the construction of nuclear submarines.

milstar: World Market for Non-Nuclear Submarines: Current State and Trends Igor Vilnit, CEO Rubin Design Bureau Key features of the market for non-nuclear submarines There are currently about 35 submarines being built under export contracts. There are three main international suppliers: Germany’s TKMS consortium, France’s DCNS, and the Russian tandem of Rubin and Admiralty Shipyards. Buyers choose one of those three suppliers depending on various technological and economic considerations, as well as political preferences. Submarines are also designed and built for their own national navies by Chinese shipyards, Spain’s Navantia, Sweden’s Saab (the Kockums shipyard), and Japan’s Mitsubishi and Kawasaki. Shipyards in Iran and North Korea also build small and midget submarines of indigenous design for their own navies. Several companies have the capability to build non-nuclear submarines using foreign technology. These include Australia’s ASC, South Korea’s Hyundai Heavy Industries and Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, and Italy’s Fincantieri. Finally, several shipyards have in the past assembled submarines from assembly kits supplied by TKMS or DCNS. There are also a growing number of independent suppliers. South Korean companies are developing the first indigenously designed submarine for the national Navy. The Dutch company Nevesbu is working to restore its former ability to design and build submarines. Britain’s BMT design bureau also comes up with new submarine designs from time to time.

milstar: Standard and customized projects The export market for submarines can also be divided into standard and bespoke (customized) segments. All three of the leading international suppliers offer standard designs, such as Type 214, the Scorpene, or Russia’s Project 636 and Amur 1650 submarines. These boats are not built to any specific customer requirements; their specifications are tailored to suit an “average” set of demands. Adapting a standard project to individual customer requirements usually comes to installing customer-specified weapons systems, and sometimes electronic systems. This approach represents a legacy of the period when foreign customers were offered submarines designed to meet the requirements of the exporter parent navy. Obviously, when contractors design a standard model, one of their top priorities is to minimize their own costs and to maximize profit through the use of tried and tested solutions. Such an approach also has its own advantages for the customer as it reduces the price tag and minimizes the risk of delays. These standard programs – such as Germany’s Type 209 – can have a very long lifespan. For example, the first Type 209/1100 boat was delivered by the German supplier to the Greek Navy in 1971. The first Type 209/1400 boat was delivered to the Brazilian Navy in 1989. Three Type 209/1400 boats are now being built under an Indonesian contract. The Type 209 program has therefore been going strong for over 40 years now. Russia’s Project 877EKM/636 has proved almost as long-lived. The first boat in the series was delivered to the Soviet Navy in 1980. The first export delivery was made in 1986 to the Indian Navy, and more of these boats are now being built under a Vietnamese contract. Buying bespoke submarines, meanwhile, is something that only the most economically and technologically advanced countries can afford. Such boats meet the customer’s individually tailored requirements, and they differ in very significant ways from the standard models. They are designed for a specific customer, and their series production ends once the initial contract has been fulfilled. Clearly, there are much fewer of these boats in operation compared with the standard designs. The cost of these programs is a lot higher, as are the technical and financial risks. A mismatch between the customer’s requirements and the capabilities of the boat’s designer or builder can cause the entire program to fail. Examples of customized submarine models include Germany’s Type 210 boats (developed for the Norwegian Navy) and Dolphin boats (developed for the Israeli Navy), as well as Sweden’s Collins submarines (developed for the Australian Navy). New submarines to be built for the Australian Navy (the SEA-1000 program) and for the Indian Navy (Program 75I) can also be categorized as bespoke.

milstar: Growing complexity and cost The third aspect of the submarine market has to do with advances in technology. Submarines are becoming more complex and capable, which translates into higher costs. The growing complexity and capability is clearly in the interests of the suppliers, who want to secure a higher price for their product. Operating more complex and expensive submarines also requires increasingly costly infrastructure, training programs, and other spending items. In other words, the growing complexity of the boats serves to expand the market for related services. From the supplier’s point of view, this largely compensates for the fact that as submarines become more expensive, customers tend to place orders for smaller batches. Improvements in submarines’ specifications and characteristics are achieved by incorporating new equipment and upgrading the existing systems. For example, over the past 30 years non-nuclear export submarines have acquired water discharge torpedo launching systems, the capability to launch missiles (including surface-to-air versions), anti-torpedo systems, advanced sonars, air-independent propulsion systems, anechoic coating, and many other advanced systems. Development of many of these technologies began in the final years of the Cold War under contracts with European navies and the Soviet Navy, but due to changes in the political and financial situation, by the time those technologies were finally ready, suppliers were forced to offer them to foreign customers. Technological advances have also led to a stratification of the market. Not all the customers require top-performance boats, and not all the naval budgets can shoulder the cost of the world’s best submarines. As a result, there is a lot of demand in the market for a combination of innovative, i.e. expensive, technologies with conservative and affordable solutions. Incidentally, the higher performance of bespoke submarine models is achieved precisely through a greater use of innovative and advanced technologies compared to standard models. On the other hand, boats in the “budget” segment that has emerged in recent years utilize a bare minimum of innovative solutions. For example, they lack such options as air-independent propulsion systems or complex sonars; their weapons systems use the swim-out principle, etc. The greatest variety of technology can be observed in the standard projects of the medium segment. At present, suppliers are building Type 214 boats with air-independent propulsion systems, the equally advanced Scorpene boats that lack such propulsion systems, and Type 209/1400 and Project 636 submarines, which represent 1980s technology. Other major differences include the lines of the boats, the composition of the sonar complex, the use of anechoic coating, the approach to equipment suspension, etc. In fact, it cannot be said that any specific submarine model is clearly superior to all the others. Obviously, the variety of the models on offer reflects the varying needs and buying power of different customers.

milstar: Conclusions Clearly, the submarine market is very complex, and it is impossible to describe all the recent trends in such a short article. Nevertheless, the following conclusions can be made: There are a great many models of non-nuclear submarines on offer due to the varying requirements of different customers; None of the three leading suppliers has an “ideal” solution that fits every possible market niche and customer requirement; There is healthy demand in this market for a great variety of technological solutions, and even though submarines are generally becoming more complex and capable, there is always demand for more advanced and expensive boats as well as for simpler and cheaper models; Suppliers compete mainly on price, and one of the ways of reducing it is to mass-produce standard models, which can then be adapted, to a greater of lesser degree, to suit the requirements of each individual customer. Russian submarine designers and builders offer standard models in every market segment. They also offer bespoke designs, including boats that can be built at the customer’s own shipyards and/or include many domestically-produced components and materials.

milstar: Conclusions Clearly, the submarine market is very complex, and it is impossible to describe all the recent trends in such a short article. Nevertheless, the following conclusions can be made: There are a great many models of non-nuclear submarines on offer due to the varying requirements of different customers; None of the three leading suppliers has an “ideal” solution that fits every possible market niche and customer requirement; There is healthy demand in this market for a great variety of technological solutions, and even though submarines are generally becoming more complex and capable, there is always demand for more advanced and expensive boats as well as for simpler and cheaper models; Suppliers compete mainly on price, and one of the ways of reducing it is to mass-produce standard models, which can then be adapted, to a greater of lesser degree, to suit the requirements of each individual customer. Russian submarine designers and builders offer standard models in every market segment. They also offer bespoke designs, including boats that can be built at the customer’s own shipyards and/or include many domestically-produced components and materials.

milstar: Волны СНЧ диапазона способны проникать на большие глубины океана. С помощью буксируемой антенны ПЛ может принять СНЧ сигнал на глубине нескольких сотен метров и даже под полярными льдами со средней толщиной около 3 м. Не случайно СНЧ система связи считается на сегодняшний день, но оценке специалистов, единственным средством оповещения подводных лодок по тревоге и служит для указания о подвсплытии их для приема передач на СДВ или диапазонах КВ и УКВ. Она не зависит от воздействия ядерных взрывов на среду распространения радиоволн и от преднамеренных помех. К ее недостаткам относят: низкую скорость передачи информации (всего 3 знака за 15 мин), большие размеры береговых антенных систем, энергоемких источников питания и их уязвимость от ядерных ударов противника. В целях повышения живучести СНЧ связи командованием ВМС США рассматривается возможность использования неуправляемых аэростатов в качестве ретрансляторов. За рубежом полагают, что, несмотря на несомненные преимущества, СНЧ связь не обеспечивает высокой информационной скорости передачи и приема сообщений при соблюдении скрытности на рабочей глубине погружения. Ведутся интенсивные работы в других нетрадиционных направлениях. В частности, изучаются перспективы оптической (лазерной) связи, принципиальным достоинством которой является возможность элемтромагнитных волн, этого диапазона проникать в толщу океана на значительную глубину. Полагают, что в большинстве акваторий Мирового океана с помощью чувствительных датчиков на корпусе ПЛ можно принять оптический ^сигнал на глубине 500-700 м. Считается, что предпочтительней использовать лазер, размещенный на ИСЗ. Одним из недостатков оптической связи считают необходимость точного знания места адресата для наведения луча, что преодолевается путем последовательной передачи одного и того же сообщения в разные районы, хотя это увеличивает время его прохождения до адресата. В перспективе предусматривается применение мощных лазеров для циркулярных передач во все зоны вероятного нахождения подводных лодок. Несмотря на преимущества лазерных каналов связи, практическая реализация их задерживается вследствие сравнительно большой стоимости. Зарубежные специалисты отмечают, что связь берега с лодкой можно осуществлять с помощью акустических средств. Звуковые волны распространяются на тысячи миль, однако требуется много времени при передаче информации на большие дальности. Кроме того, сигнал легко обнаруживается противником и подавляется средствами РЭБ. Считается, что одним из способов гидроакустической связи может быть работа стационарных приемников и маломощных акустических передатчиков на подводных буях, соединенных кабелем с берегом. Потенциальные возможности связи с подводными лодками в подводном положении ученые видят и в использовании лучей нейтрино (электрически нейтральные элементарные частицы). Они способны проходить сквозь землю со скоростью света с очень малой потерей энергии. При помощи специальных фотоумжителей можно принимать на ПЛ импульсы света, возникающие в результате столкновений нейтрино с ядрами молекул морской воды. Полагают, что такое абсолютно скрытное средство связи будет эффективным на больших глубинах, где помехи солнечного света и космических лучей минимальны. Однако создание нейтринного генератора в настоящее время требует таких материальных затрат, что оно практически трудно осуществимо. http://e-libra.su/read/240462-sovetskie-atomnye-podvodnye-lodki.html

milstar: world AUV market 825 in 2018 ,most military http://www.oceanologyinternational.com/__novadocuments/49712?v=635314447295200000 The unmanned underwater vehicle market is projected to grow from an estimated USD 2.69 Billion in 2017 to USD 5.20 Billion by 2022, at a CAGR of 14.07% during the forecast period. The base year considered for the study is 2016 and the forecast period is from 2017 to 2022. http://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/unmanned-underwater-vehicles-market-140710720.html Douglas-Westwood's new World AUV Market Forecast 2016-2020, considers the prospective demand for AUVs in the commercial, military and research sectors over the next five years. Demand for units is expected to increase over the forecast at a CAGR of 10%, with every sector seeing positive growth due to increased utilisation of the technology. The military is expected to remain the greatest user of AUVs with demand in 2020 for over 700 units - 73% of total demand. Research will be the second largest sector - representing 22% - while the commercial sector will account for 4% of AUV unit demand. https://www.giiresearch.com/report/dw298646-world-auv-market-forecast.html

milstar: DARPA’S 130-FOOT SUBMARINE-HUNTING DRONE WILL TAKE TO THE SEA IN APRIL https://www.digitaltrends.com/cool-tech/darpa-planning-april-actuv-launch/ After years of development and construction, the Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) says it has settled on a proper launch date for its futuristic submarine-hunting surface drone known as the ACTUV. Officially scheduled for April 7, DARPA’s Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessell plans to ship out from its Portland, Oregon shipyard and embark on its maiden voyage in the Pacific Northwest city’s frigid Columbia River. Once deployed, the rig will undergo standard open water testing before transitioning to long-range testing in the Pacific for roughly 18 months. After this is completed, DARPA hopes to send the ACTUV on its first genuine mission by 2017. In construction since 2014, DARPA’s 140-ton autonomous vessel was devised to allow the agency to deliver a long-distance submarine-tracker which avoids housing even one human. Additionally, the agency created its internal software with the goal of making its technology as adaptable as possible in order for it to serve multiple purposes for multiple agencies.

milstar: – Вот что я вам скажу на это: не зря в НАТО боятся этой подлодки, а их специалисты внимательно следят за нашими успехами... Мало кто знает, что немцы на одной из международных выставок ознакомились с нашим экспортным вариантом «Лады» – «Амуром» и были шокированы тем, что их лодка 212-го проекта не может с ним конкурировать. Ни на рынке, ни в реальном морском бою. Выводы они сделали: менее чем через два года появилась лодка проекта 214. Ее уже можно сравнивать, но «Амур» по оружию и ряду других параметров все равно сегодня превосходит любую лодку IV поколения. http://old.vdvsn.ru/papers/ks/2010/07/29/81218/ Сравнивая «Амур 1650» (созданный с широким использованием опыта разработки и совершенствования «Варшавянки», имеющей, по результатам предварительных испытаний, в 6-8 раз меньшую шумность, чем ее предшественница, а также атомоходов ЦКБ МТ «Рубин») и германскую ПЛ «Тип 212», обладающую, как показала практика, приблизительно равным уровнем акустической скрытности с лодками пр. 636 позднего выпуска, можно с достаточно большой долей вероятности предположить, что 677-й проект имеет определенные преимущества в области скрытности перед германской лодкой, а также, по-видимому, и перед своей французской соперницей. http://shturman-tof.ru/Morskay/podlodka/pl_01_spb.htm

milstar: Discrete lines in the 0.1-10 Hz band are caused by rotation of the propellers. This noise is difficult to suppress. Moreover, the noise from the propeller may be heard in the ocean at a distance of up to several thousand kilometers since absorption by ocean waters at this low frequency is negligible. The method of narrow-band filtration of the spectrum's discrete line at frequencies up to several Hz is the basic working principle for sonar systems for long-distance detection. https://fas.org/spp/eprint/snf03221.htm The main reason was that Russia lagged behind the US in manufacturing technologies. In particular, according to specialists' testimony, improving the tolerance for the size of a tooth gear on the submarine's main turbine gear assembly (GTZA) by 0.1 to 0.01 mm permitted a reduction of the submarine's SL by 3-4 orders of magnitude (30-40 dB). Nevertheless, there existed objective causes which, in principal, limited the possibilities for domestic shipbuilding. As opposed to American SSBNs, Russian SSBNs are double-hulled, with double reactors and double shafts. This design guarantees great reliability, but, inevitably, at a sacrifice to the submarine's covertness. [Parkhomenko, 1993]. Russia's sea-based ballistic missiles differ from American missiles by their greater dimensions and correspondingly larger weight. As a result, the displacement of domestic strategic submarines became larger despite a smaller number of missiles being accommodated.(25) Quantitative data on the actual noise levels of combat submarines is highly classified. However, an analysis of the available unclassified technical literature permits us to estimate their noise level. In particular, information on the noise level of diesel submarines during the Second World War has been published. [Urick, 1983]. This generation of submarines may be referred to as "noisy" since at low frequencies, SL exceeded 125-145 dB at speeds of 4-10 knots (2-5 m/s). Information on the noise level of nuclear submarines is practically non-existent in the open literature. However, specialists have repeatedly said that the noise level of a nuclear submarine is higher than that of a diesel submarine running on batteries.(26) This fact may be explained by several reasons. First, like a diesel submarine, a nuclear submarine may work at a minimal speed, running off the storage cells (batteries). However, the submarine's nuclear reactor continues working and this is an additional source of noise. Second, the displacement for nuclear submarines usually exceeds, by several times, the displacement of diesel, and this requires a greater power to weight ratio. In our calculations we made the assumption that within a "quiet" mode the difference in noise level between strategic nuclear submarines and diesel submarines, which were developed at the same time, is 10 dB. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- We notice that our estimates of SL for the 941 (Typhoon) and the 667 BDRM (Delta IV) missile submarines are 8-13 dB higher than the diesel-electric 877 (Kilo) submarine which was developed at the same time.

milstar: submarine noise USA and China evaluation https://gentleseas.blogspot.de/2016/10/submarine-noise.html

milstar: Table A3. Estimates of the maximum detection range of Russian SSBNs in their patrol regions during the most favorable weather conditions. https://www.armscontrol.ru/subs/snf/snf03222.htm 941 shalow water -15 km ,shalow water -5-40 km ############################################### http://www.public.navy.mil/navsafecen/pages/acquisition/noise_control.aspx

milstar: По данным зарубежной печати, при модернизации двух лодок типа А-17 («Седермендланд» и «Вастерготланд») в них были врезаны 10-метровые отсеки с анаэробными установками на основе двигателей Стирлинга типа V4-275R. Общая стоимость проекта составляла 73 млн. долл. Другими словами, цена врезки одного 10-метрового отсека – около 35 млн. долл., что практически в 4 раза ниже стоимости отсека ПЛ с анаэробной установкой на основе ЭХГ немецкой компании НDW для проекта 212 (около 120 млн. долл., согласно зарубежным источникам). http://nvo.ng.ru/armament/2010-01-29/1_submarines.html



полная версия страницы